Niedziela, Luty 24, 2019, 18:49

Ten poniedziałek nie zaczął się dobrze. Tuż po 9.00 otrzymałeś reklamację.

Twój największy klient postanowił zwrócić całą, liczącą 10.000 sztuk dostawę. A wszystko przez dwa wadliwe komponenty...

Nadszarpnięte zaufanie, napięta sytuacja, ogromne koszty. Czy można było tego uniknąć?

Trudno zupełnie wyeliminować reklamacje, natomiast wprowadzenie wielopunktowej kontroli jakości, w połączeniu ze sprawnym systemem traceability stanowczo ogranicza ryzyko ich wystąpienia.

Traceability - czyli system kompleksowego śledzenia pochodzenia. Pozwala on na identyfikację każdej partii produktu, komponentów użytych do jego produkcji oraz podzespołów służących do produkcji tych komponentów. Towarzyszy produktowi w trakcie całego procesu produkcji, a czasami także dystrybucji.

Co warte zaznaczenia, traceability nie jest gotowym rozwiązaniem „z pudełka”. To indywidualnie zaprojektowany i wdrożony system, precyzyjnie dopasowany do potrzeb oraz warunków funkcjonowania danego przedsiębiorstwa. Dobrze więc, aby wdrażany był przez doświadczonego integratora.

W ramach systemu traceability rejestrowane mogą być między innymi: operacje technologiczne – z wyszczególnieniem stanowisk, oraz pracowników wykonujących konkretną czynność,

- półprodukty – identyfikowane na poszczególnych etapach produkcji,

- wyroby gotowe - zwłaszcza w przypadku gdy nie istnieje możliwość oznaczenia na wcześniejszym etapie produkcji.

Identyfikacja komponentu bądź produktu gotowego w systemie traceability, może następować z pomocą drukowanej, naklejanej etykiety (np. DataMatrix), drukowanego, grawerowanego laserem, lub nadawanego metodą hot-stampingu numeru kodowego, a w przypadku prostszych aplikacji – oznaczenia „OK” lub punktu OK.

Podstawowe korzyści, które może przynieść wdrożenie systemu to z pewnością:

-  obniżenie kosztów produkcji i kontroli jakości,

-  możliwość szybkiej reakcji na stwierdzone nieprawidłowości,

- możliwość ustalenia dokładnej przyczyny i miejsca powstania błędu,

- znaczne zmniejszenie ilości reklamacji,

-  zwiększenie zaufania odbiorców.

Choć wdrożenie systemu traceability wiąże się często ze znacznymi nakładami oraz zmianami organizacyjnymi w przedsiębiorstwie, korzyści jakie przynosi zdecydowanie przeważają nad kosztami.


Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem